Toaletni trening kod dece sa kašnjenjem u razvoju

Autor: Milica Nikolić
Objavljeno: 10. 3. 2025.
Ažurirano: 10. 3. 2025.

Toaletni trening je važan korak u razvoju svakog deteta, ali kod dece sa kašnjenjem, smetnjama u razvoju ili autizmom ovaj proces može zahtevati puno strpljenja, prilagođavanja i podrške. Ova deca često imaju drugačije senzorne potrebe, komunikacijske izazove ili potrebu za rutinom, što može uticati na to kako doživljavaju i uče ovu novu veštinu.

Ipak, vrlo često, uz određena prilagođavanja i kreativna rešenja, mogu savladati toaletni trening, bez obzira da li su verbalna ili ne.

U nastavku predstavljamo najčešće probleme na koje roditelji dece sa smetnjama u razvoju nailaze prilikom toaletnog treninga kao i neke strategije koje mogu primeniti kako bi ih otklonili.

Za početak razmislite da li je Vaše dete spremno za toaletni trening.

Znaci koji Vam mogu ukazati na to da je Vaše dete spremno za skidanje pelena:

Fizičke sposobnosti:

Dete može da ostane suvo najmanje 2 sata (što pokazuje da može kontrolisati bešiku) i ima redovne stolice ili pokazuje određene obrasce u nuždi.

Senzorni i emocionalni znaci:

Pokazuje nelagodnost kada je pelena mokra ili prljava (npr. vuče pelenu, pokazuje nervozu). Pokazuje interesovanje za kupatilo ili nošu (npr. gleda vas dok koristite toalet, prati vas u kupatilo).

Komunikacija:

Koristi gestove, poglede ili druge načine da pokaže da oseća potrebu za nuždom (npr. vuče vas za ruku, pokazuje na pelenu). Može da razume jednostavne upute ili vizuelne podsticaje (npr. slike ili simboli koji predstavljaju toalet).

Rutina i predvidljivost:

Dete ima određene rutine ili obrasce ponašanja koje možete povezati sa toaletnim treningom (npr. ide u nuždu u određeno vreme tokom dana).

Kako pripremiti dete za toaletni trening

1. Koristite vizuelna pomagala:

Koristite slike ili vizuelne rasporede koji pokazuju korake korišćenja noše (ili ih skinite jednostavno i besplatno sa naše stranice - Materijal: vizuelni raspored toaletni trening ) Vizuelni podsticaji pomažu neverbalnoj deci da razumeju šta se očekuje. Probajte i sa gledanjem kratkih videa na Youtube-u vezanih za korišćenje wc-a (“potty training videos”) a zatim rekreiranje istih u vašem wc-u.

2. Kreirajte rutinu:

Vodite dete u kupatilo u određeno vreme tokom dana (npr. nakon jela, pre spavanja). Redovnost pomaže detetu da razvije osećaj za toaletne navike.

3. Prilagodite senzorno okruženje:

Ako je dete senzitivno na određene teksture ili zvukove, prilagodite okruženje.

4. Prati znake i reakcije:

Posmatrajte detetovo ponašanje i reakcije kako biste prepoznali kada oseća potrebu za nuždom. Nagradite uspehe (npr. aplauz, omiljena igračka) kako biste motivisali dete.

5. Budi strpljivi i dosledni:

Toaletni trening može trajati duže kod dece sa kašnjenjem, smetnjama u razvoju ili autizmom, ali uz doslednost i podršku, dete može naučiti ovu veštinu.

Uprkos svemu navedenom moje dete i dalje odbija da koristi wc šolju? Pogledajte stranicu: Problemi sa toaletnim treningom kod dece sa autizmom