Toaletni trening - Prvi koraci
Toaletni trening je važan i uzbudljiv korak u razvoju vašeg deteta, koji donosi ne samo praktične promene već i priliku za zajedničko učenje i rast. Iako može izgledati kao izazov, uz malo strpljenja, puno podrške i dozu humorа, ovaj proces može postati lepo i pozitivno iskustvo za celu porodicu. U ovom blog postu podelićemo savete, korake i trikove kako da vaše dete krene u ovu novu avanturu sa osmehom i samopouzdanjem. Spremni? Krećemo!
Najpre da razjasnimo, dete je spremno za toaletni trening kada je emocionalno, fizički i kognitivno spremno. Evo nekoliko znakova koji ukazuju na to:
Fizičke sposobnosti
- dete je suvo najmanje 2 sata i tokom spavanja
- dete ima redovne stolice
- može samostalno da ustane i sedne
Kognitivne sposobnosti
- dete razume jednostavne naloge i može da kaže ili pokaže kada mu se piški ili kaki (ovo je korak koji često izostaje kod dece sa smetnjama u razvoju ili dece sa autizmom. Ukoliko Vaše dete ne prati tipičan razvoj pogledajte stranicu - Toaletni trening kod dece sa kašnjenjem u razvoju )
- dete pokazuje interesovanje, prati Vas u kupatilo ili želi da nosi gaćice umesto pelene.
- dete može da prepozna kada je pelena mokra ili prljava i izražava nelagodnost zbog toga.
Emocionalna spremnost
- dete pokazuje želju da bude veliko i radi stvari samostalno
- dete sarađuje tokom toaletnog trening i ne pokazuje strah ili otpor prema noši ili wc šolji.
- dete pokazuje zadovoljstvo kada dobija pohvale za pokušaje.
Većina dece pokazuje ove znake spremnosti između 18. i 30. meseca ali nekoj deci treba i duže vremena. Nemojte žuriti ali ni bespotrebno odlagati ovaj proces. Ako dete nije spremno ili zainteresovano sačekajte nekoliko nedelja pa pokušajte ponovo.
Nemojte žuriti ali ni bespotrebno odlagati ovaj proces.
Odlučili ste da je Vaše dete spremno da se otisne u avanturu toaletnog treninga, šta sada?
1. PRIPREMA
razgovarati sa detetom o noši, “piškenju”, “kakenju”. Mi kao odrasli ovo radimo iza zatvorenih vrata kupatila pa je zaista važno objasniti detetu šta mi to radimo i na koji način 🙂 Pričajte detetu jednostavnije pričice u kojima se spominje upotreba noše/wc šolje (ili jednostavno i besplatno skinite Oazinu priču ) napraviti slikovnicu na temu toalet treninga, pevati pesmice i sl; stvoriti asocijaciju da su prljave pelene “bljak” i prilikom presvlačenja naglašavati kako mu je sigurno prijatno jer su pelene zamenjene.
Učinite nošu/wc šolju zanimljivom detetu, npr. zalepiti sličice i stikere, ukrasite je, obojte. Neka dete “nauči” svoju omiljenu igračku da ide u toalet pa ga pitajte često “da li igračka želi u toalet”, ako dete odgovori da igračka želi da ide u toalet pomozite mu da je stavi na nošu ili wc šolju, pohvaliti ga jer je naučilo igračku da ide u toalet i što zna kada joj se ide, a kada ne.
2. POZOR
Odbrojavajte dane do skidanja pelena. Napravite kalendar ili tabelu i precrtajte svaki dan koji je prošao.
3. SAD
Dete je (u teoriji) naučilo kako da koristi nošu i spremno je da je i samo koristi. Obeležite ovaj veliki dan - npr. idite zajedno da kupite posebne gaćice. Na vidno mesto zalepite vizuelni raspored, odnosno podsetnik redosleda radnje vezane za toalet (ili ih skinite jednostavno i besplatno sa naše stranice - Materijal: vizuelni raspored toaletni trening ) Dajte detetu dovoljno tečnosti i na svakih sat vremena (ili kraće) mu recite da je vreme za toalet. Ako dete obavi nuždu u noši ili na wc šolji obavezno ga pohvalite i nagradite. Kako dete napreduje tako proredite nagrade. Uvek koristite istu rutinu odlaska u wc i budite dosledni. Koristite tabelu u kojoj ćete beležiti svaki uspešan odlazak u wc kako bi dete dodatno motivisali (ili ih skinite jednostavno i besplatno sa naše stranice - Materijal: tabela toaletni trening za dečake ili devojčice ) Neka dete dobije posebnu nagradu kada prvi put samostalno ode u wc. Ne grdite dete kada se desi “nezgoda” tokom navikavanja na toalet. Smireno počistite a u ovaj proces uključite i dete (npr. Da odnese gaćice do korpe za prljav veš)
Jednom kada skinete pelene nije ih preporučljivo vraćati. Zato je bitno ostati na koraku 1 i 2 sve dok dete ne bude spremno za korak 3.