Problemi sa toaletnim treningom kod dece sa autizmom
Vaše dete je spremno za skidanje pelena, detaljno i sistematično ste prošli kroz sve korake koji prethode toaletnom treningu, pokušavate već dugo sa navikavanjem na nošu ili wc šolju ali je dete i dalje dobija? U nastavku predstavljamo neke od najčešćih problema na koje nailaze roditelji dece sa smetnjama u razvoju ili autizmom, kao i strategija za njihovo razrešavanje.
Razlog odbijanja - potrudite se prvo da razumete zašto dete odbija da koristi wc šolju ili nošu. Da li se boji kupatila, ima problema sa senzacijama vezanim za wc (zvuk, miris, tekstura, ili svetlo), ili je možda nesvesno kako se toalet koristi? Razumevanje osnovnog razloga može vam pomoći da pristupite problemu na pravi način.
Ukoliko je u pitanju strah od kupatila potrebno je dete postepeno privikavate - najpre kroz čitanje slikovnica, “učenja” omiljene igračke da koristi toalet, zatim prostog boravljenja u toaletu bez forsiranja deteta da sedi na wc šolji. Kada se dete u samom toaletu oseća komforno i opušteno možete početi sa navikavanjem sedenja na wc šolji. Preporučuje se da u ovom trenutku detetu nudite da koristi (ili barem sedi) na wc šolji po 5 minuta nakon svakog obroka. Možete koristiti timer ili pešćani sat kako bi dete motivisali da odsedi do kraja. Ukoliko se dete ukaki u veš dobra ideja je da probate zajedno da izmet odnesete u wc šolju i pustite vodu uz objašnjenje (npr. “Kaka uvek ide u wc šolju”) Ako smatrate da je detetovo odbijanje korišćenja kupatila senzorne prirode razmotrite da li detetu smeta ventilator, hladna daska wc šolje, osećaj propadanja na wc šolji, nemogućnost da nogama dohvate pod, miris (sredstva za čišćenje, osveživača vazduha itd) i probajte da rešite taj problem. Nekoj deci smeta pljuskanje vode iz wc šolje nakon defekacije što možete izbeći postavljanjem stepera kako bi dete čučalo iznad wc šolje ili bacanjem papira u wc šolju pre defekacije kako bi se sprečilo pljuskanje. Takođe razmislite u kojem položaju dete vrši defekaciju u pelene (da li čuči, sedi itd) i potrudite se da mu obezbedite isti pložaj iznad wc šolje. Nekoj deci smeta izgled izmeta u wc šolji. Na isti ga možete postepeno navikavati tako što ćete se igrati prosipanja braon vode (voda+ tempera) ili malo blata u wc šolju. Razmislite da li detetu smeta svetlo u wc-u. Najčešće je to problem ukoliko je u pitanju neonsko svetlo koje blago treperi. U tom slučaju umesto svetla upalite neku lampu. Bitno je da svaki problem razložimo na korake i postepeno navikavamo dete na svaki od njih.
Koristite nagrade: Koristite sistem nagrađivanja za svaki korak ka korišćenju wc-a. Pohvale, sličice ili male nagrade mogu motivisati dete da se postepeno navikne na toaletiranje. Na primer, možete koristiti sistem nagrada gde detetova uspešna upotreba wc-a rezultira nekom omiljenom aktivnošću ili nagradom. Dobra ideja je i da kupite posebnu igračku, koju dete jako želi, ali se dogovorite da ćete je otvoriti tek kada dete izvrši nuždu u wc-u. Igračku zatim stavite na vidno mesto ali visoko, van domašaja deteta kako bi je videlo, te svaki put kada je zatraži ponovite istu priču - igračku otvaramo kada kakimo na wc šolji…
Doslednost i rutine: Rutine su ključne za decu sa smetnjama u razvoju, kašnjenjem ili autizmom. Pokušajte da kreirate doslednu rutinu kada je u pitanju wc, kao što je odlazak u wc u isto vreme svaki dan. To pomaže detetu da se oseća sigurno i da se zna šta da očekuje. Ukoliko primetite da dete ima potrebu za vršenjem nužde to mu otvoreno i recite (npr. “Vidim da ti se kaki jer si tako sela, hajdemo u wc”) Ovo može pomoći detetu da razume i prepozna kada mu se ide u wc. Takođe kada u rutinu uvedete odlazak u wc njega najpre najavite. Npr. kada završiš tu igru ići ćemo u wc.
Postepeno uvodite promene: Ako je dete potpuno odbilo WC, pokušajte sa postepenim uvodom. Počnite sa nošenjem pelena i polako ih zamenjujte sa donjim rubljem, dok dete ne bude spremno da koristi WC.
Strpljenje i praćenje napretka: Bude li detetu potrebno više vremena da se navikne, budite strpljivi i dosledni. Pomak može biti spor, ali s vremenom, uz pozitivno ojačavanje i dosledne strategije, dete može početi da koristi WC bez stresa.